Zdrowie

Dlaczego potrzebujemy witaminy D?

Dlaczego nasz organizm tak bardzo potrzebuje witaminy D? Aby zachować zdrowie! Wiadomo, że witamina D działa na metabolizm kostny i zapewnia wchłanianie wapnia do organizmu. Wapń jest głównym składnikiem stałej kości mineralnej. Witamina D poprawia wchłanianie wapnia w jelitach i zatrzymuje go w organizmie. Jednocześnie witamina D ma pozytywny wpływ na komórki kostne. To klasyczna funkcja witaminy D; niedobór witaminy D w tym obszarze prowadzi do krzywicy, czyli deformacji szkieletu. W ostatnich latach zdobyliśmy duże doświadczenie w tej dziedzinie. Dziś wiemy, że witamina D pełni funkcje w układzie odpornościowym, w metabolizmie mięśni i przy podziale komórek. Sprawdź: Przychodnia Nowy Fordon Bydgoszcz

Czy dieta może zapewnić dzienne zapotrzebowanie tej witaminy?

Zapewnić odpowiednią ilość witaminy D mogą 3 czynniki: jedzenie, ekspozycja na słońce i samo ciało. W tym drugim przypadku jest to pigmentacja skóry: im ciemniejsza, tym gorsza synteza witaminy D na słońcu. Starzejąca się skóra ma również niższą wydajność syntezy. Im wyższa zawartość tłuszczu w organizmie, tym więcej witaminy D. Należy pamiętać, że wiele czynności zawodowych nie odbywa się już na zewnątrz – od fabryki, przez sprzedaż, po biuro. Ponadto nasze zajęcia rekreacyjne często przenosiły się do wnętrz: komputery, telewizja. W centrum fitness odbywają się nawet sporty.

Poprzez żywienie możemy w sposób zrównoważony wpływać na nasze zaopatrzenie w witaminę D. Najlepszym sposobem na to są świeże ryby morskie. Wymaga to ok. 100 do 200 g – codziennie. Innymi źródłami są stosunkowo wysokotłuszczowe produkty zwierzęce, takie jak masło, ser, jajka i wątróbka. Ale zawierają one tylko niewielkie ilości. Inne składniki żywności mogą poprawić działanie witaminy D.

Klasyczna witamina D – znana również jako witamina D₃ – jest pochodzenia zwierzęcego. Z roślin pochodzi inna postać: witamina D₂. Awokado i grzyby wystawione na słońce zawierają mniejsze ilości. Nie zostało jeszcze ostatecznie wyjaśnione, czy witamina D₂ i witamina D₃ pełnią zawsze w organizmie te same funkcje.